«Det kan ikke beskrives, det må bare oppleves!», sier vi ofte etter at ting har gjort inntrykk på oss. Barn uttrykker seg i mer konkrete vendinger som at ting har vært «artig», «kult» eller «skummelt», eller viser via lyder, mimikk og kroppsspråk hvordan ting har gjort inntrykk på dem. Hva er en opplevelse? Mye tyder på at uttrykket ikke er så lett å definere. I det følgende gjøres et forsøk på avklare begrepet, for deretter å si noe om hvordan vi kan tilrettelegge en barnehagehverdag med et mangfold av opplevelser i og med naturen. Vi kan kanskje si at ordet «opplevelse» antyder noe i retning av å bli trukket
opp og ut av det jevne hverdagslivet. Vi ikke bare lever, men vi opplever! Vi blir
berørt og grepet, både kroppslig og sjelelig (temahefte om natur og miljø).
Alt må kjennes på, luktes på og noen ganger smakes på.. Det barna lærer om gjennom egne erfaringer er gjerne de tingene de husker best! |
Gamle stubber må undersøkes, det er mange forskjellige småkryp som bor her. |
I fjor når vi fulgte maurtua gjennom våren var alle barna veldig fortrolig med mauren, men i år er det flere som er tydelig skeptiske til mauren. Det er litt skummelt når den kryper rundt på sko og klær. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.