Her er en liten smakebit av hverdagen på gul gruppe- Villa Solhaug. Vi er en gjeng med tretten barn og fem voksne som koser oss. Mange av oss var nye i høst så vi har brukt tiden på å utforske hva barnehagen har å by på og på å bli kjent med hverandre. Vi har delt oss mye i to grupper men også vært sammen alle sammen.
Det har vært mye regn i høst og mange av barna har fenget seg rundt hva dette gjør med lekemulighetene våre.
De voksne har lagt tilrette for vannlek både ute og inne.
Vi ansatte har brukt tiden på å observere hva barna egentlig er opptatt av og har brukt oktober på å dypdykke inn i områdene vi har sett.
Knapløkka har fokus på fagområdet natur, miljø og teknikk og det står her at barnehagen skal bidra til at barna får en forståelse av betydningen av bærekraftig utvikling. I dette inngår kjærlighet til naturen, forståelse for samspillet i naturen og mellom mennesket og naturen (KD-11). Vi vil derfor fortsette å jobbe med dypdykke-prosessen også nå i november.
Vi er blitt kjent i nærmiljøet vårt, torvet og brygga i byen, lekeplassen på tyttebærløkka og i skogen på messeområdet. vi har og vært på litt lengere turer. Da har vi vært i Trudvanglia barnehage og lekt og på lekeplassen på kaldnes.
Barna viser trygghet og søker voksne og hverandre, de viser empati, omsorg og er opptatt av hva andre gjør.
I samarbeid og forståelse men hjemmet skal barnehagen ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. (KD-11;29)
Barnehagelærerstudenter.
I uke 41 og 42 hadde vi besøk av Line og Isabelle. De er andre klasse studenter fra barnehagelærerutdanningen på høyskolen i Buskerud, Vestfold og Telemark. De har jobbet med kunst, kultur og kreativitet.
Vi fikk hilse på fantasifuglen Klara (v.s) og fuglen Per (h.s) ved flere anledninger.
Dette var både gøy og spennende på en gang.
I uke 44 og 45 har vi besøk av Elisabeth og Karina, de er tredje klasse studenter fra høyskolen og i sin praksis jobber de med ett aksjonslæringsprosjekt, hvor de forsker på informasjonsflyt i forhold til overgangsituasjoner for barna, blant de ansatte.
De er masse sammen med barna og er gode lekekamerater.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.